افتتاح سامانه خنک کاری هوای ورودی توربین های نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان

  • تاریخ انتشار : 2017/02/13
  • دسته بندی : بایگانی

سامانه خنک کننده نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان افتتاح شد

به گزارش ایرنا آیین افتتاح سامانه خنک کننده هوای ورودی توربین های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی با حضور جمعی از مسئولان استان در محل این نیروگاه برگزار شد.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق کرمان در این آیین گفت: واحدهای گازی برای فشار در دمای استاندارد طراحی شده اند و افزایش دما و ارتفاع از کارایی و توان این واحدها می کاهد.
سید ابومسلم قرشی بیان کرد: سامانه خنک کننده روشی است که با استفاده از سیستم مدیا، گرمای ایجاد شده را کاهش و راندمان را افزایش می دهد.
وی گفت: افزایش توان در هشت واحد نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان توسط سامانه خنک کننده معادل ۱۲۰ مگاوات است.
وی اظهار کرد: دو واحد از سامانه خنک کننده هوای ورودی توربین های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی باغین به طور آزمایشی طی سال گذشته به بهره برداری رسید و امروز با افتتاح شش واحد باقیمانده با ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار، سامانه خنک کننده به طور رسمی بهره برداری شد.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق کرمان افزود: هزینه صرف شده در تهیه شش واحد از سامانه خنک کننده هوای ورودی توربین های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی باغین یک دهم سرمایه گذاری برای ساخت توربین گازی جدید است.
وی به مزایای طرح سامانه خنک کننده هوای ورودی توربین های گازی اشاره کرد و گفت: این طرح با هزینه سرمایه گذاری بسیار اندک و بهره برداری آسان، پایین بودن مواد مصرف شده و ساخت تجهیزات داخل کشور در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا شده است.
وی افزود: نیاز اصلی طرح سامانه خنک کننده هوای ورودی توربین های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان آب است که مقدار مصرف این سامانه به آب در مقایسه با بخش های دیگر به ازای افزایش تولید برق بسیار ناچیز است.
قرشی اظهار کرد: درصدد هستیم با جمع آوری پساب صنعتی و تهیه آب از تصفیه خانه فاضلاب شهری منبع مطمئنی برای تامین آب این سامانه پیدا کنیم.

همچنین در این مراسم مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان طی سخنانی افتتاح این سامانه را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: که در این پروژه صرف هزینه ای به مراتب کمتر بخشی از نیاز شبکه برطرف می‌شود.
“علی اصغر نصرالهی” ضمن برشمردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: بند ۳، ۸ و ۱۳ این سیاست‌ها متناظر با فعالیت‌های وزارت نیرو است.
وی افزود: وزارت نیرو نیز سیاست‌های کلانی را اعلام کرده است که ۴ سیاست آن مربوط به حوزه برق است و سیاست اول افزایش راندمان نیروگاه‌هاست که در این پروژه صورت گرفته است.
نصرالهی در رابطه با پیک مصرف امسال اظهار داشت: پیک بار امسال تا پایان تیرماه ۹۵ بوده در حالی که میزان خاموشی کاهش داشته است.همچنین مدیرعامل “ای‌من سرو” در رابطه با این پروژه گفت: افزایش مصرف برق در کشور ما به صورت دوره‌ای است بنابرین باید راه‌حل‌های دوره ای را در این زمینه دنبال کرد که نصب سامانه خنک کن نیز نمونه ای از این راه حل است و در زمان پیک بار کاربرد دارد.
دکتر “علی بهدشتی” افزود: مدیای متحرک از اختراع‌های این شرکت است و نسل چهارم مدیا است که در مقایسه با نسل قبل دارای هزینه سرمایه‌گذاری کمتر، راندمان خنک کاری بیشتر، تسهیل نگهداری و تعمیرات و…است.

لینک خبر در خبرگزای اقتصادی ایران: http://econews.com/fa/content/509046

لینک خبر در خبرگزاری صدا و سیما: http://www.iribnews.ir/fa/news/1229836